W związku z działalnością w konsorcjum FORTHEM 8 studentów UO weźmie udział w projekcie: Superbakterie: podnoszenie świadomości społecznej o zagrożeniach związanych z antybiotykoopornością poprzez service – learning (w ramach grantu CivicEngagement). Uczestniczyć w nim będą również studenci z uniwersytetów w Walencji, Palermo i Moguncji.

Przedsięwzięcie jest kontynuacją inicjatywy podjętej przez dr Belén Fouz i dr Sergi Maicas i Prieto z Uniwersytetu w Walencji. Ze strony UO uczestniczyć w nim będzie 4 studentów socjologii pod kierunkiem dr Katarzyny Kupis i dr Iwony Sobieraj oraz 4 studentów biologii i biotechnologii pod kierunkiem dr hab. Ewy Moliszewskiej, prof. UO i mgr Patrycji Hendel.

– Jest to projekt studencki, w którym nauczyciele akademiccy pełnią role opiekunów i mentorów. Jego realizację rozpoczniemy już na początku września od spotkania na platformie zoom, w którym udział wezmą studenci ze wszystkich zaangażowanych  uczelni – wyjaśnia dr Katarzyna Kupis. – Studenci z Hiszpanii i Włoch podzielą się z koleżankami i kolegami z Polski i Niemiec swoimi doświadczeniami, gdyż w ramach wcześniejszych działań przeprowadzili w tematyce projektowej serię warsztatów w szkołach średnich. Studenci zajmą się również translacją plakatów informacyjnych z języka angielskiego na języki ojczyste i podczas spotkania będą mieli możliwość skonsultowania się i dopracowania szczegółów. Przetłumaczone na język polski plakaty we wrześniu zostaną wydrukowane i wyeksponowane w ramach wystawy w jednej z opolskich szkół średnich. Natomiast w dniach 26-29 września chcemy zorganizować spotkanie wszystkich studentów oraz opiekunów projektu w Moguncji – dodaje badaczka.

W kwietniu br. dr Katarzyna Kupis i dr Iwona Sobieraj uczestniczyły w trzydniowych warsztatach, które odbyły się w Walencji.   – Pierwszy dzień poświęciłyśmy na pobyt w jednej ze szkół średnich, w którym projekt został już zrealizowany. Obejrzałyśmy wystawę kilkunastu plakatów informacyjnych z ich szczegółowym omówieniem po czym zaproszono nas na warsztaty z udziałem uczniów, prowadzone przez studentów Uniwersytetu w Walencji. W ich trakcie mogłyśmy obserwować jak faktycznie przebiega realizacja projektu, która składała się z krótkiego wykładu wygłoszonego przez studentów, a później z gier i warsztatów przeprowadzonych przy użyciu nowoczesnych technologii. Następnie z badaczami z uczelni partnerskich wymieniłyśmy się swoimi uwagami i spostrzeżeniami odnośnie podjętych działań – opisuje dr Katarzyna Kupis.

Głównym celem projektu jest wzmocnienie świadomości młodzieży szkolnej (oraz jej krewnych i znajomych) na temat zagrożenia superbakteriami, związanego między innymi z nadużywaniem antybiotyków.

– Zastosujemy innowacyjne podejście service-learning, polegające na łączeniu wielu poziomów kształcenia. Studenci przygotują i przeprowadzą zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nauczyciele akademiccy udzielą im jedynie wsparcia jako opiekunowie działań inicjowanych i realizowanych przez uczniów – tłumaczy socjolożka.

Konsorcjum FORTHEM (Fostering Outreach Within Europeas Regions, Transnational Higher Education and Mobility) posiada status Sojuszu Uniwersytetów Europejskich nadany przez Komisję Europejską. Stanowi sieć 7 multidyscyplinarnych publicznych instytucji badawczych z silnymi powiązaniami regionalnymi. Każdy ze zrzeszonych uniwersytetów znajduje się w innym kraju, dzięki czemu sojusz obejmuje swoim zasięgiem Trójkąt Weimarski (Opole, Dijon, Moguncja), Skandynawię i kraje nadbałtyckie (Ryga, Jyväskylä), Półwysep Iberyjski (Walencja) i południe Europy (Palermo).

Konsorcjum FORTHEM zakłada siedem głównych obszarów dla rozwoju Uniwersytetów Europejskich:

  • Wspólną strategię badań i rozwoju oraz plany akcji jej osiągnięcia;
  • Wzmacnianie kapitału ludzkiego, przepływ talentu i zachowanie zasady równowagi płci;
  • Dzielenie się infrastrukturą badawczą i innymi zasobami;
  • Wzmacnianie współpracy z otoczeniem, przede wszystkim ze środowiskiem biznesowym;
  • Upowszechnienie praktyki nauki otwartej (open science);
  • Zaangażowanie społeczne, naukę dla społeczeństwa, rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego i współpracę z władzami publicznymi oraz lokalnymi.
  • Budowanie wspólnych struktur i dzielenie się dobrymi praktykami na poziomie wszystkich Uniwersytetów Europejskich.

 

Więcej informacji na temat programu FORTHEM znajduje się na stronie internetowej UO:

http://forthem.uni.opole.pl/